Railcenter : van opleidingsinstituut naar spoor etalage

Een paar weken geleden werd in Amersfoort het nieuwe gebouw van Railcenter, het voormalige Rail Infra Opleidingen, onder grote belangstelling geopend door staatssecretaris Sharon Dijksma. Met deze opening werd niet alleen een mooi nieuw gebouw in gebruik genomen, maar werd ook de transformatie van het opleidingsinstituut in een breder kennisinstituut met een etalage op en voor het spoor zichtbaar. Alle reden om trots op te zijn en aanleiding voldoende om eens in het zonnetje te zetten.

Werken aan het spoor vraagt om vakmanschap en veiligheid. Gebruikers van het spoor, reizigers, personen – en goederenvervoerders moeten onder alle omstandigheden er op kunnen vertrouwen dat het spoor veilig is. Bovendien is het spoor een dynamisch vakgebied waar een wereld van techniek achter schuil gaat; waar de techniek van na de Tweede Wereldoorlog naadloos overgaat in de techniek van vandaag en morgen. Een techniek bovendien waarvan we allemaal vinden, dat die het altijd en onder alle omstandigheden moet doen. Om dat te garanderen werken spooraannemers, ingenieursbureau’s en ProRail met elkaar samen in Railcenter. De partners in de sector scholen er hun medewerkers in de uiteenlopende techniek velden. Tegelijkertijd is het een test – en simulatie omgeving. Alle onderdelen van het spoor, oude en nieuwe techniek liggen er in een buiten practicum, waar onder ideale omstandigheden ‘ geoefend ‘ kan worden.

Maar er is meer. Railcenter is ook een vraagbaak voor de partners in de sector voor ogenschijnlijk onoplosbare problemen. Professionals in het spoor komen er kennis halen en kennis brengen: samen met onderzoek – en kennisinstituten wordt gewerkt aan een beter en veiliger spoor. Invoering van nieuwe technieken gaat niet alleen over techniek, maar ook en misschien wel vooral over gedrag: hoe gaan we daarmee om en wat doet het met de gebruikers daarvan? Ook dat zit in het aandachtsveld van Railcenter en haar partners. Tegelijkertijd wordt het opleidingspakket voortdurend tegen het licht gehouden: kan het beter aansluiten op de werkbehoefte van de aannemers; kunnen er meer ‘ real time ‘ en digitale opleidingen worden aangeboden; kan de certificering eenvoudiger worden georganiseerd. Dat alles vanuit de gedachte dat werken aan het spoor altijd veilig moet zijn.

Tenslotte doet Railcenter zijn best om het vak spoorwegbouw aantrekkelijk te maken voor studenten aan het MBO en het HBO. Als je real time kunt laten zien wat voor een spannende en uitdagende wereld het spoor eigenlijk is, en wat voor een mooi vakgebied het eigenlijk is, maak je instroom van nieuw talent mogelijk gemakkelijker.

Kortom, Railcenter is een wereld van opleiden, van testen en simuleren, maar ook van ontmoeten en van inspireren en promoten. Tot nu toe voor veel mensen vrij onzichtbaar, ergens aan het spoor in Amersfoort. Maar vanaf nu in een prachtig nieuw gebouw met een inspirerende etalage op het spoor, waar het bruist en waar de nieuwe energie vanaf spat. Railcenter nieuwe stijl is ook een open invitatie om mee te doen, om vragen te stellen en om te ontmoeten en te inspireren: samen voor een veilig en betrouwbaar spoor.

Bert Klerk

Voorzitter bestuur Railcenter.